lördag 24 september 2011

Nu äntligen... Suget är tillbaka!

Gokväll på er! Nu tycks tillvaron vara tillbaka i vanliga smaker igen! Ni som följt bloggen vet att det där med aptit och sug inte riktigt har hängt ihop med mig under graviditeten. Men nu tycks längtan och suget vara tillbaka... Jippi!!!!! :) Idag köpte jag mig ett nytt nr av Laga lätt och helt plötsligt insåg jag att där fanns så mycket gott som jag skulle kunna tänka mig att laga! Helt i rätt riktning insåg jag!
Ikväll blev det en favvo, som vi verkligen inte haft på länge, men som är världens godaste och snabbaste rätt. Har man förberett den, och kan bara ta fram från frysen går den på ett kick! Jag pratar om "Falsk fläskfilé", som är gjord på blandfärs, men man tror att det är fläskfilé man äter. Såsen består av Creme fraiche som är smaksatt med franska örter. En grymt god kombo, jag lovar! 



Falsk fläskfilé
4 personer
Blanda 500 gr nötfärs med 2 msk aromat.
Rulla till en korv och rulla in i gladpack. Frys i 1,5 timma.
Skär i skivor och stek.

Blanda 2 dl örtcreme fraiche och 2 dl grädde och tillsätt
lite guldsoja för färgens skull. Ev lite peppar.

Lägg det stekta köttet i en ugnsäker form och slå över såsen.
In i ugnen 175-200 grader i 15 min.

Servera med klyftpotatis eller pressad potatis och en härlig sallad!




5 kommentarer:

  1. Det där låter gott, måste provas snart :) Ha en fortsatt trevlig helg! /Suz

    SvaraRadera
  2. Låter gott! Härligt att aptiten är tillbaka. Håller med om att senaste numret av Laga Lägg bjöd på mycket frestande recept.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Grattis till nytillskottet i familjen!
    Den här rätten låter spännande. Jag vill göra den på fredag! Är bara inte helt säker om du menar blandfärs eller nötfärs?! Tack på förhand!
    Vänligen Marlen

    SvaraRadera
  4. Hej Marlen!
    Det funkar att göra den på båda delarna. Men jag föredrar nötfärs!
    Lycka till!
    Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  5. hej, är så nyfiken på att göra denna rätt. Men tål inte glutamat och det finns det i aromat, kan man använda ngn annan krydda? tack för en trevlig blogg.

    SvaraRadera